Triathlon debuten närmar sig

Gårdagen avslutades med en timme muskelvård och idag vaknade jag med lite ömhet i benen. Är det töjningspasset eller måndagens I&Kid träning som gör sig till känna må tro.

 

Alla tränar enligt egen nivå på måndagarna, men jag står alltid nära till hands och pushar på ifall orken tryter. Det är oftast huvudet som ger upp först. Skakar benen, lungorna bränner eller om det hörs ”nej jag orkar inte”, får de höra KOM IGEN! 15 sekunder ännu. Kan förtydliga att det är föräldrarna jag pratar om nu, barnen kör jag inte lika hårt med. Efter måndagens träning fick jag veta att det vore bäst att inte visa sig på jobbet på tisdag. Risken för elaka kommentarer av en kollega var överhängande. Som tur stod massage vid Vörå Idrottsgymnasium på programmet igår, så kommentarerna uteblev. Under tisdagen fick jag dock ett SMS av en annan deltagare, det löd ”Aj..aj..aj…rumpan o låren idag ;)” Bra så, det kallas inte träning i brist på annat och pysselkvällar får andra ordna.

 

Tillbaka till benen och sista förberedelserna inför triathlon debuten. 6×300 meter FU drag nu på onsdag, cykling på torsdag och lätt länk på fredag. Så ser uppladdningen ut de sista dagarna inför tävlingen. Det är för sent att träna mera, men formen och benen kan man i varje fall se till så de är i tipptopp skick. Tävlingsinfon damp ner i inkorgen sent igår och nervositeten steg ett par pinnar. Ännu ska bakdäcket bytas på cykeln och några klädbyten övas, sedan börjar det vara dags för lördagens lopp. Ja bilen ska också packas, blir intressant att få in utrustning för två i bilen, men det ska nog gå.

 

swim-chaos400 meter simning tar för mig strax under 10 minuter, lägger man dessutom till  drygt 130 personer som samtidigt springer ut och viftar och sparkar i vattnet, vet jag inte var det slutar. Ursprungliga tanken var att hålla sig lite i bakgrunden för att slippa värsta rusningen, men den har jag nog skippat. Det är full fart från början som gäller, möjligen att söka sig till vänstra kanten för att få lite mer utrymme. Sträckan som ska löpas in till växlingsområdet (Transition 1 eller T1) är relativt lång, så tillsammans med klädbyte får jag nog räkna med 15 minuter för första etappen.

 

Ut på en 20 km cykeltur genom Sundom är det som kommer till näst. Rutten går in till Sundom, där svänger den av mot Solf och sedan igen vänster upp för Markbacken. En ca 500m lång stigning inleds och senast nu sätts benen på prov. Efter uppförsbacken och en brant utförsåkning går rutten tillbaka mot Sundomvägen och sedan Rantasipi för T2. Det är så kallat ”Peesikielto” på cyklingen, vilket innebär att det ska vara minst 10 meter mellan två cyklister. Så ingen draghjälp denna gång och vid regelbrott måste cyklisten stanna och lyfta upp cykeln på raka armar innan färden kan fortsätta. Målsättningen är att klara av själva cyklingen under 40 minuter men även här räknar jag med runt 5 minuter för T2. Det är nog lite i överkant, men marginal för nybörjarfel är bra att ha första gången, det ska ju finnas något att förbättra till nästa tävling också.

 

Löpningen har känts bra i sommar och 22 minuter ska 5km avklaras på, även på redan trötta ben. Så sluttiden på 80-90 minuter beroende på om det är fina förhållanden eller motvind hela vägen. De bästa borde ligga strax under timmen på distansen. Jag pratade med en ”storfräsare” och han frågade ifall jag ska simma med våtdräkt, vilket jag tänkt. Det gör du nog rätt i sa han, man får bättre flytförmåga och det tar bara 5 sekunder extra att ta av den 🙂 Jo jag tackar, 50 sekunder får jag nog räkna med för att få av korvskinnet. I värsta fall ligger jag där och sprattlar ännu efter 5 minuter 🙂

 

Kom gärna ut till Hotell Rantasipi och heja på de totalt 231 deltagarna under dagen. Kortdistansen (400/20/5) startar kl.10 och normaldistansen (1500/40/10) kl. 12:30. Läs mer på Wasa Triathlons hemsidor.