Sharpen your battle axe

En viking backar inte när de står inför en utmaning. Denna gång bestod den av x-antal pull-ups som väntade dem på slutet efter den egentliga träningen. Antalet var beroende på ogjorda träningar. Under tiden mellan våra gemensamma träningar skulle alla genomföra 2 konditionspass/vecka, totalt 64 konditionsträningar inom gruppen. Samtidigt registrerades endast maximalt 8/person, det gick alltså inte att kompensera med att de löpstarka tog några extrapass. Utan en bra grundkondition blir loppet riktigt tungt, så det ligger i fokus när vikingarna tränar på egen hand. Dessutom behövs det finnas lite kraft i nyporna för att orka svinga stridsyxan. Så dagens program bestod av 7 stycken överkroppsbetonade övningar och tog plats på Wasa Gym House.

viking traning gym house knaboj

Knäböj med 30kg sandsäck i famnen för att trötta ut armarna och sedan direkt till väggklättring med rep. Det är ett hinder som gärna skulle få vara lite högre på Tough Viking, i fjol kunde man strunta i repet om man ville och hjälpa den andra över. Så ett par meter högre vägg önskar jag till årets lopp, vi far ju dit för att få en rejäl utmaning. Som nästa övning stod landmine twist på tur som är mycket effektiv för bålen och samtidigt tung för armarna.

viking traning gym house battle rope

Vi fortsatte med olika varianter med battle ropes, har du inte prövat på så rekommenderar jag det varmt. 10-20 sekunders serier är ganska passliga, vi körde på med 30 sekunder, det märktes främst i ansiktsuttrycket vikingarna hade strax före timern ljöd. Slägga och traktordäck är en självklarhet på träningarna och dem kommer vikingarna att få träffa igen redan nästa gång. Här finns mycket att hämta ännu. Näst på tur var det dippgång, ett hinder som finns med på Tough Viking och tar ordentligt på armarna. Speciellt avståndet mellan dippräcket gör hindret extra utmanande. Här kom den enda skadan inom laget förra året, en miss i handisättningen resulterade i uppriven underarm, som tur var endast en ytlig skada så färden kunde fortsätta.

Som avslutning på ronden kom monkeybars, också ett av hindren på Tough Viking. Här krävs en stor dos kraft i händerna men samtidigt är det ett väldigt tekniskt hinder. Det gäller att jobba med benen i takt till armföringen, annars är det lätt hänt att man hamnar i en sidopendlande rörelse och det försvårar rejält framfarten. När vi väntade på vår tur vid hindret i fjolårets lopp, vände sig två killar om och riktade en kommentar till vår tjej. ”-Det här är ett svårt hinder, speciellt för tjejer” Båda dessa killar kom sig inte ens halvvägs genom hindret innan de föll ner, medan alla vi klarade hindret galant. Det bästa var att allt fastnade på film med GoPro kameran 🙂 Igen var det avståndet mellan och diametern på rören som vållade största bekymret.

viking traning gym house slut

Här försöker en viking kyla händerna mot en kall flaska medan en annan ber till högre makter och tackar för att träningen var över. Men så var det ju något med pull-ups också som nämndes i början. 5 stycken konditionsträningar inom gruppen var ogjorda och vikingar använder sig av kollektiv bestraffning. Så 5×100 pull-ups skulle ännu genomföras innan de fick styra färden hemåt. Bara att fortsätta jobba!

viking traning gym house pullup

Senare samma kväll kom ett par kommentarer om träningen. Det verkar som om vikingarna får lite tjockare hud i händerna.

– Tror ja böri fatt va hövdingen mena då han sa att han tycker om ti rop på folk

Bepanthen är min bästa vän för tillfället

– Had så sjukt i små tassarna att tilåme ti ratt bilen kändest som helvete

Härifrån är det bra att fortsätta!

If you find your axe is too short,
add to it´s length…
by continuing to take steps forward.