Så vad passar din tidtabell bättre?

Måndag-morgon. Alarmklockan ringer kl. 5.00. Tittar ut genom fönstret och ser ingenting, bara kolsvart. Det brakar och knakar i taket och jag funderar om vinden tänker ta taket med sig. Men huset har stått här sen 1930-talet och sett säkert värre stormar, så den står nog kvar på sin stabila grund.
Dottern tyckte att ingen skulle sova förra natten och har hållit oss vakna största delen av natten. Någon gång mitt i natten tog David ner henne till vardagsrummet och jag fick åtminstone en liten stund sömn.

Lilltjejen som vägrar och sova

Lilltjejen som vägrar och sova.

 

Klockan visar 5.15, kanske jag borde stiga upp nu så jag hinner köra iväg kl. 6. Ska jag hinna till gymmet och vara på möte kl. 8, så måste jag lämna den varma sängen nu. Vanligtvis kör jag min gymträning före Body For MAMA träningen, men för att inte missa min gymträning idag fick jag ta och vakna extra tidigt. Resten av dagen är så fullspäckad, så för att hinna med träningen, fick det bli en extra tidig morgon då. Fast kalendern är full, så tar jag min tid för träningen. För jag vet att det ger mig ork och att jag mår bra av det.

Ofta hör man att man inte har tid att träna. Är det faktiskt så? Finns det ingenstans man kan knycka 30-60min? Morgon, kväll, mitt på dagen, då barnen har sina hobbyn? Har inte tid, orkar inte vakna tidigt på morgon, orkar inte efter en arbetsdag…

Tänk om jag säger att man faktist får mera energi av att röra på sig. Vi blir friskare, får bättre motståndskraft, vi blir starkare, vi orkar bättre, man förebygger depression, vi lever längre! Allt med hjälp av lite motion.

Människan är ganska bekväm av sig och tyvärr har blivit väldigt stillasittande. Vi sitter i bilen till jobbet, vi sitter på jobbet, vi sitter i bilen hem, vi sitter framför tv:n/datorn/andra diverse skärmar… Detta för konsekvenser med sig och människornas hälsa rasar med stormfart. Om du inte har din hälsa som en stabil grund, hur ska du då stå kvar då det stormar?

Vet ni att 50% av alla människor skulle leva längre om dom skulle ha bättre kondition!

Så vakna en halvtimme tidigare på morgon och far ut och jogga, ta och gå ut på promenad på kvällen, sitt inte på bänken och vänta när barnen är på sina hobbyn utan använd tiden på att röra på dig istället, favoritserien väntar nog och du kan se på den sen då du motionerat, allt som finns på nätet finns nog kvar där efter promenaden också.

Vet ni hur mycket en timme är av din dag? 4%, fyra procent! Rekommendationerna är att man borde röra på sig raskt minst 2,5h/vecka eller ansträngande 1h15min+ 2ggr/vecka muskelkondition. Så vad blir det, en halvtimme om dagen? En halvtimme, har du inte den tiden att sätta på dig själv så tycker jag att du måste göra några ändringar i ditt liv…

Så vad passar din tidtabell bättre?

Bfl, bodyfor mama