Run Forrest Run

Länge har jag funderat på målsättning inför 2015. Tough Viking, Stockholm i slutet på sommaren och ett par triathlonstarter blir det i varje fall. Men det är lite svårt att sätta en konkret målsättning för dessa lopp. Så att springa milen på en passlig tid får agera huvudmålsättning till nästa sommar.

Kilometern gick på 4:15 senaste sommar, så att komma under 40 minuter på 10km ska vara möjligt. Förutom långpass och diverse andra träningar så tänker jag försöka med ett fartuthållighetspass i veckan under vintern. Ska jag springa under 40 minuter behöver kilometern gå på 4 minuter, för att ytterligare skruva upp svårighetsgraden kapar jag 1 sekund för varje 100 meter, det skulle resultera i en fart på 3:50min/km.

Således har jag 23 sekunder på mig att springa 100 meter och sedan är det bara att upprepa 100 gånger i följd. Just nu känns det som att fysikens lagar endast är en rekommendation. Ska bli intressant att pressa kroppen och se var det landar.

sommar motivationMotivationsbild inför sommaren.
Har lite dåligt med bilder från mina träningspass, orsaken är att jag tränar och inte knäpper selfies.
Kan ibland försöka träna lite mindre och ta mera foton istället.

Jag har lagt upp FU passet enligt följande, 10x”distans” med 200m löpning mellan intervallerna. Idén är att vänja kroppen med farten för att få en känsla för den. Lyckas jag springa alla 10 intervaller i rätt tempo ökar jag distansen med 100 meter till följande vecka. Första passet blev 200m drag på planerade 46 sekunder. Första draget gick på 50 sekunder så fick se det som ett testdrag inför träningen. Jag springer inte och ser på klockan utan knäpper mellantiden vid målgång och justerar farten till nästa drag utifrån den.

Bortser jag från tiondelar såg dragen ut enligt följande

1 46
2 46
3 46
4 45
5 45
6 45
7 45
8 45
9 45
10 46

En otroligt bra känsla i kroppen efter detta pass, nöjd med tempokänslan. Hade inte pulsbältet på så vet inte hur jag låg där, men helt ok för dragen var inte tunga. Två sista började kännas något ansträngande. 200m passet avklarat, nästa gång 300m och 1:09 som måltid.

Detta pass genomfördes igår och var inte lika jämnt som det första. Det var svårt att hitta känslan i kroppen, kanske det bara var en sådan dag återstår att se.

Drag/tid/puls

1 1:05 157 Mentalt förberedd på tuff träning så tog i för president ”Muminmamma” Halonen och fosterland. Oj, lite väl hårt
2 1:10 170 Saktade ner en aning och sprang avslappnat
3 1:12 173 Ojdå, lite väl sakta. Beslöt att hålla drivet i steget hela tiden.
4 1:09 176 De tre följande var helt perfekta!
5 1:10 175
6 1:09 176
7 1:13 177 Kände farten avtog i kurvan, första lite jobbiga draget
8 1:08 180 Fick höja ansträngningsnivån lite, löpningen något spänd
9 1:08 179 Bara ett kvar nu, ska springa med bra driv men samtidigt avslappnat
10 1:11 178 Helt bra genomfört men så pass trött att den avslappnade löpningen var lite för långsam.

För övrigt att bra pass, men betydligt svårare att hitta rätt tempo. Medelpulsen hela tiden under anaeroba tröskeln så lovar gott för nästa träning. 400m på 1:32 står på programmet då.

paj motivationMotivation inför nästa pass 🙂 #äppelpaj

Träna på gott folk!