Body For MAMA

Ny gruppträning i maj

Body For MAMABody For MAMA – Mammagrupp
Börjar i maj 2014

Under graviditeten och förlossningen sker det stora förändringar i kroppen. Timmens primära syfte är att bygga upp kroppen säkert med anpassad träning. Vi jobbar speciellt mycket med de djupa mag- och ryggmusklerna samt bäckenbottenmuskulaturen för att minska ryggproblem och att ge en bättre bålstabilitet. Det är extremt viktigt att få dessa muskler aktiverade innan du börjar med rörelser med hopp och stötar (t.ex. jogging) dessutom bör du undvika övningar i ytterläge med tung belastning och att inte snedbelasta rygg och bäcken.

Genom att hålla igång efter graviditeten ökar du konditionen, styrkan, rörligheten, får en starkare benstomme samtidigt som du förebygger övervikt. Ökat självförtroende och bättre humör ger dig mera energi för att orka med den nya vardagen.

Här får du en bra grund för livslånga träningsvanor. Timmen passar även dig som fått barn en längre stund sen, om du inte ännu kommit igång med träningen efter graviditeten.

Att tänka på:

  • Du ska ha varit på efterkontroll och fått lov att börja träna
  • Ha bekväma, väderanpassade träningskläder på dig
  • tänk på att det är extra viktigt att ha bra stöd för brösten samt att hålla brösten varma för att förebygga mjölkstockning
  • Se gärna till att barnet fått mjölk/mat före timmen så hon/han är mätt och belåten under träningen
  • Ha vattenflaska med dig, då det är viktigt att hålla vätskebalansen i skick
  • Ät 1-2 timmar före för att orka med träningen och resten av dagen. Det är också viktigt att få i dig energi efter träningen för återhämtning.
  • Ta med en handduk eller jumppamatta, då vissa övningar görs på marken.

Träningarna dras av en friskvårdscoach med specialisering på träning under och efter graviditet.
Har du frågor så skicka till bodyformama@bfl.fi
Du kan även följa bodyformama på facebook och instagram