När bitarna faller på plats, en efter en

Jag har senaste veckorna varit på olika utbildningar och vidareutbildningar och nästa helg fortsätter i samma tema. Två helgar sen fortsatte jag på mitt nya biämne Idrottspsykologi och denna gång var det mental träning som stod på tur. Toppen helg med massor av nya verktyg att använda i sitt jobb. Det man kanske inte alltid tänker på att Personal Trainig inte bara handlar om den fysiska delen, men även den psykiska.

Förra helgen var det följande del av PT utbildningen som gällde. Fick träffa mina trevliga och inspirerande studiekompisar och kom hem med huvudet fullt av ny kunskap igen! Hur mycket man än vet (eller tror sig veta…) så finns det alltid plats för ny kunskap, nya sätt att se på saker.

pt, body for mama, bfl, body for life

Fick även min träningsplan för följande 10 veckorna gjord, så nu är det bara att köra på. Målsättningar är bra att ha, då håller man motivationen lättare på topp. Sätt konkreta mål. Det säger inte så mycket om målsättningen är t.ex. ”jag vill gå ner i vikt” eller ”jag vill springa snabbt”. Vill du gå ner i vikt nu, nästa vecka, nästa månad, år 2020? Vill du springa snabbare än Bolt eller räcker det att springa snabbare än grannen? Men hur snabbt är det då? Bättre är det att målsättningarna är konkreta, mätbara och klara och tydliga; ”jag ska gå ner 10kg tills 1.6.2015” eller ”jag ska springa 5km på 28 minuter på Nice Run 2015”.

När man har en klar målsättning, så är det enklare att göra upp en träningsplan och så är det enklare att motivera sitt tränande också.

Min 10 veckors träningsplan. Det behöver inte vara finare än skrivet på rutpapper med blyertspenna.

Min 10 veckors träningsplan. Det behöver inte vara finare än skrivet på rutpapper med blyertspenna.

Nå mina målsättningar då? Första kommer ganska snart och jag har senaste tiden haft den som min huvudmålsättning; jag ska ta 90kg 1RM (= ett repetitionsmaximum, dvs. den vikt du bara kan lyfta en gång) i marklyft 23.12.2014.

Efter att jag klarat av den målsättningen, kommer jag att koncentrera mig på att springa snabbare och lära mig att simma ordentligt. Konkreta målet är att jag ska på Sun City Triathlon 2015 slå min tid i simning och min tid i löpning från i år. Marklyftet kommer säkert att vara en målsättning också, men nu ska jag klara av 90kg först.

Min första gymselfie! Fina magnesiumstreck på benen avslöjar vad jag hållit på med :)

Min första gymselfie! Fina magnesiumstreck på benen avslöjar vad jag hållit på med 🙂

Nästa helgs planer berättar jag mera om senare. Men dom har lite att göra med ett möte som jag var på idag. Enda jag avslöjar nu är att alla mammor ska hålla ögonen öppna, för snart händer det grejer som jag tror att kommer att bli super!

Nu kan ni förresten boka tid för diastaskontroll, massage och gratis PT-konsultation på nätet http://www.varaaheti.fi/bfl/sv

Träning, hälsa, välmående, mammaträning, MammaMagar, det är det jag känner starkt för och vill jobba med. Jag bygger min egen väg, bit för bit. Sakta men säkert, börjar bitarna falla på sin plats.