Ifall du är ute efter träningsvärk

För runt ett år sedan testade jag att göra maximalt antal knäböj utan extra vikt. Slutresultatet blev 335 repetitioner. Då slutade jag först när jag föll, kan inte komma på att jag tagit ut mig så maximalt någon gång tidigare. Resultat är ju till för att slås, så för ett par veckor sedan stod jag på samma ställe igen. Framför mig hade jag en plågsam test. Tanken att skjuta upp den en vecka slog mig, men eftersom jag redan planerat att göra testet veckan innan men tvingats avstå p.g.a. flunsa, var det bara att ta tag i utmaningen.

Vår soffa blir perfekt höjd när man tar bort sittdynan. (Märkte dock att vi måste dammsuga i soffan) När baken tar i soffan, är min höft- och knäled på samma nivå, på så sätt får jag alla repetitioner lika och kan jämföra testerna. Gjorde även en liknande test då jag studerade till massör, då skulle jag ner och sitta på en pall som var på just den nivån och upp igen. Om inte minnet sviker helt gjorde jag runt 200 reps våren 2010. När jag gjorde detta ifjol siktade jag på över 200, vilket överskreds rejält, så det var jag nöjd med.

dammråttaBilden från http://interumsren.blogg.se/

Nu på sensommaren hittade jag löpformen igen. Vintern är inte att prata om då det endast gick att träna överkroppen på gymmet, jag drogs med en meniskskada i vänster knä som höll mig borta från konditionsträningen. Gick varken att cykla eller simma på tre månader och våren var mycket tung, framförallt mentalt då viljan fanns men inte konditionen. Målsättningarna jag lagt upp till sommaren var ju bara att glömma. Nå, sakta men säkert kom formen tillbaka och var slutligen t.o.m. bättre än hösten 2014. Till nästa år har jag flera roliga planer, mer om dem i annat inlägg. Men som sagt, formen är god just nu och jag tänkte nu jäklar ska jag testa på knäböj igen.

Bara att inta startposition och känna efter att allt känns ok. Tidtagaruret börjar rulla. 10, 50, 100 och lätt var jag uppe redan på 200. Jag hade lagt kameran att filma testet, det är halvt omöjligt att hålla räkningen själv. Såg på videon att jag tappade bort mig redan vid 90. Inga problem ännu i detta skede och 300 gränsen passerades, redan nu stod det klart för mig att det blir nytt rekord, så pass bra kändes det i benen. Jag hade varit stor på mig och gått ut med att jag siktar på 350, så nu var det fokus på det. Någonstans här har gav tankeverksamheten gett upp men benen jobbade fortsättningsvis. Yrsel var nästa som kom, försökte känna efter ifall jag kan fortsätta, då tänkte benen krampa. Äh, sluta joma (gnälla) och fortsätt, intalade jag mig själv. Nu var det jobbigt kan jag tala om, benen värker otroligt mycket. Egentligen känns de inte så värst stumma, de fungerade förvånansvärt bra ännu, men de brinner i framlåren.

Mina armarna har jag inte känt av under den senaste minuten, försöker skaka dem för att se ifall de ännu hänger kvar. Då krampar båda benen igen och lyckas just och just hålla mig stående. Äh, det var inget tänker jag och fortsätter. En till blir det men sedan är det stop. Så här i efterhand hade det säkert funnits ett par reps kvar i benen, men när jag tog 335 förra gången gick jag i golvet raklång när framlåren krampade ihop. Den känslan dök upp i huvudet och jag var tydligen mån om att inte behöva uppleva den igen. Rekordet var ju slaget så jag jag var nöjd. Upp mot 400 borde jag nog ha gjort tänkte jag.

knabojslut

Efter en stund i vågrätt läge kom jag mig upp och i duschen. Nu smakade det gott med kvällsbit. I sängen låg jag sedan och kontrollräknade, tiden var 13 minuter och 55 sekunder och 496 reps kom jag till. Varifrån kom de där extra 96? måste ha räknat fel. Nåja, jag får räkna igen, det tar ju bara 14 minuter. 497 kom jag till nu, så tydligen kan det nog stämma. 496 gick jag ut med på Facebook och var lite besviken på att inte 500 gränsen nåts, samtidigt var jag ganska stolt. Jag sov inte så bra den natten, benen var ”lätt” ömma. Hela fredag-söndag var jag på kurs och för varje minut blev benen värre och värre. På söndag fick jag backa ner för trapporna på morgonen. Ber om ursäkt till kursdeltagarna för mitt ynkliga och självömkande beteende. Så ett tips ifall du går igång på träningsvärk, detta höll i sig en vecka.

Idag tog jag tummen ur röven och klippte ihop en video från testet, samtidigt blev det att räkna igenom ytterligare ett var till. Nu bokförde jag varje 10-tal och satte markeringar i redigeringsprogrammet så jag lättare kunde klippa ihop. Det visade sig att slutliga antalet blev 500. Det var ju ett jämt och trevlig tal, lätt att komma ihåg. På nytt nästa år igen! Vem antar utmaningen? Vill du inte göra 500 så kom med i Vikinggruppen 20~Viking~16, där ingår endast 50 reps i Vikingtestet. Dock är det 315 reps andra övningar, men det är inga problem.