En veckas kost – Tisdag

Tisdag

Under en veckas tid kommer jag att väga det jag äter och räkna mina kalorier. Min kost består av hemgjord mat, 5-6 mål om dagen. Inga konstigheter, inga kosttillskott och inga förbud.

Frukost
Havregrynsgröt 300g
Grynost 2% 150g
Blåbär 100g
Kornrieska 50g
Smör och ost
Vatten smaksatt med jordgubb 1glas
Chococappuchino 1glas
Maräng 1st
Totalt: 581 kcal

Det röda i glaset var en rest från helgen. Vi satte några jordgubbar i en kanna vatten när det var så varmt. Sedan har den stått ett par dagar i kylskåpet och tydligen fått bra med färg. En maräng slank också ner på morgonen före allt annat, det kallas kvalitetskontroll.

Lunch
Klyftpotatis 100g
Köttbullar 100g
Sallad 215g
Gräddfil 10% 1msk
Fettfri piimä 1glas
Totalt: 360 kcal

Mellanmål
Kvarg 0% 250g
Grynost 2% 50g
Linfrökross 1msk
Äppel 1st
Choco 1glas
Totalt: 383 kcal

Mellanmålet var supergott, lite honung ännu ovanpå så hade det varit en 10:a.

Middag
Batat 90g
Laxbiffar 60g
Bröd 60g
Ägg 2st
Tomat 100g
Paprika 60g
Ketchup 1msk
Vatten 2glas
Totalt: 523 kcal

Det blev en snabb middag på jobbet. Hittade minifiskburgare med batat i frysen före jag åkte till jobbet. Utökade måltiden med grönt och ägg. På 15 minuter var middagen avklarad och tallriken i diskmaskinen, inte optimalt, men det är sånt man får ta. Planera på förhand och tag med egen mat, annars är risken att gå till närbutiken och köpa ”skit” ganska stor.

Mellanmål
Bulle 1st
Saft 1glas
Totalt: 273 kcal

Det var utekväll på dagis idag. Efter en skogspromenad i den kalla blåsten hade det smakat bra med en kopp te, men fanns endast kaffe ock saft. Valet var enkelt, kaffe har jag bara i när jag bakar chokladbollar.

Kvällsbit
Bröd 70g
Smör och ost
Sallad 100g
Päron 120g
Aprikos 70g
Pepsi MAX 2dl
Totalt: 546 kcal

Under dagens lopp har jag ätit 1,9kg mat + dryck och det totala energiintaget blev 2405 kcal. Något närmare målet på 2500 kcal, men kan öka en aning ännu.
  • Kolhydrater 295g 50%
  • Protein 150g 26%
  • Fett 63g 24%